De Beste Zelfbouw U87

Droom jij ook van de prachtige high end microfoons? Zoals de meeste artiesten en producers was ik op zoek naar een perfecte mic voor mijn opnames. Helaas was mijn budget als beginnende studio-eigenaar niet hetzelfde als mijn microfoon smaak. Vandaag neem ik je mee op mijn reis van het bouwen, testen en optimaliseren van een zelfgemaakte microfoon. Laten we de wereld van DIY-audio-engineering induiken!

Achtergrond

Tijdens mijn opleiding tot audio-engineer heb ik gewerkt met de mooiste microfoons zoals de Neumann U87/KM84, de Schoeps MK4, de Microtech Gefell M990, en nog veel meer. Ik heb voornamelijk geleerd dat de plaatsing en het gebruik van de microfoon belangrijker zijn dan de microfoon zelf. Toch merkte ik dat het werken met goede apparatuur zorgt voor een hogere kwaliteit en een mooier resultaat.

Nu ik mijn eigen studio ben begonnen, was ik op zoek naar de juiste microfoons voor mijn “mic locker”. Al snel kwam ik uit bij de U87 omdat het de industriestandaard is en ik er in het verleden al veel mee had gewerkt. Helaas past het prijskaartje van de Neumann niet in het budget van menig beginnende studio.

Er zijn veel “namaak” U87’s in omloop van verschillende bekende merken, zoals Warm Audio. Uit onderzoek blijkt echter snel dat het vaak om heel andere microfoons gaat en dat de kwaliteit absoluut niet hetzelfde is.

Ik ben eerder in een andere studio in aanraking gekomen met de producten van Mic-Parts en was erg onder de indruk. Het Amerikaanse bedrijf verkoopt geen namaakproducten, maar beschrijft hun producten als verbeteringen van de originelen. Op de website staat een lijst met veel van de klassiekers, waaronder ook de U87, en een uitgebreide beschrijving van hun variant, de S87. De prijzen zijn erg competitief en dit komt voornamelijk omdat ze geen complete microfoons verkopen, maar alle onderdelen met een handleiding om het zelf te maken.

In het verleden heb ik vaker gewerkt met solderen en printplaten, dus het idee om zelf een microfoon te bouwen schrok me niet af. Het solderen van kabels en het maken van printplaten met microcontrollers ging me eerder goed af.

De bouw

Voor ik begon heb ik eerst uitgezocht welke benodigdheden je nodig hebt voor het in elkaar zetten van de microfoon. Hieronder vind je een lijst met al het gereedschap dat ik hierbij had gebruikt.

  • Soldeerstation (In temperatuur verstelbaar)
  • Tin & Flux
  • Schroevendraaiers
  • Verschillende tangetjes
  • Striptang
  • Werklamp
  • Vergrootglas
  • Multimeter

In het pakket dat ik had ontvangen van Mic-Parts zaten alle onderdelen netjes gesorteerd in verschillende zakjes. De capsule (RK87) zat in een stevig beschermdoosje, en de FET-condensator zat in een apart zakje. Verder zat er een boekje bij waarin duidelijk stap voor stap beschreven stond hoe je alles moest monteren.

Het duurde ongeveer 3 uur om de microfoon te bouwen, de beschrijving was erg zorgvuldig en als je alles netjes volgt verloopt het allemaal vrij soepel. Sommige onderdelen waren echter zo klein dat je echt een vergrootglas nodig hebt om de juiste types te vinden. Het plaatsen en solderen van de capsule vond ik een spannend klusje omdat het een fragiel onderdeel is en in feite het hart van de microfoon is. Hieronder zal ik wat foto’s van de bouw toevoegen.

Afbeelding1 2 edited 1

De twee losse printplaten volledig gemonteerd

Afbeelding2 1 edited 1

Voorkant van de microfoon zonder behuizing.

Afbeelding3 edited 1

Achterkant van de microfoon zonder behuizing.

Zodra de microfoon in elkaar zat moest er nog wat gemeten en getest worden. Je kunt via een schroef instellen hoe het circuit zich gedraagt. Zodra de meting voltooid was ben ik naar mijn liveroom gerend om gelijk te testen.

De test

Voor de test heb ik gebruik gemaakt van mijn akoestische gitaar en heb ik dit opgenomen via een Antelope Orion Studio interface (met erg cleane preamps). De klank van de gitaar ben ik erg bekend mee en de preamps hebben weinig tot geen vervorming van de klank, hierdoor kon ik de microfoon goed beoordelen. Ik vond het erg spannend omdat ik het helemaal zelf had gemaakt en nu kon gaan horen hoe het klinkt.

Het eerste wat me opviel was de helderheid die ik in de gitaar hoorde en het warme laag. Ik was erg verbaast over hoe de mic klonk, je kon de snaren en alle details prachtig horen. Kort na de test met de gitaar heb ik hem vergeleken met de U87 AI door beide microfoons naast elkaar op te stellen en naar dezelfde bron te luisteren. Hier merkte ik voor het eerst dat de U87 vrij nasaal klonk bij zang, en de zelfgebouwde mic juist heel helder en mooi klonk in dit gebied. Het tweede wat mij gelijk opviel was het output level van de twee mics waarin de U87 6 db meer gain nodig had voor dezelfde output. Als laatste had ik een meting gedaan waarbij je het self-noise level kon zien en hieruit kwam de zelfgebouwde microfoon weer duidelijk als beste uit de test.

Conclusie

Na een aantal maanden gewerkt te hebben met de Mic-Parts microfoon kan ik overduidelijk zeggen dat ik meer dan tevreden ben. Bijna alle zang opnames van de afgelopen maanden zijn gemaakt met de nieuwe mic. Ik heb meerdere artiesten gehoord die aangaven dat ze zichzelf erg goed vonden klinken en vooral de “air” heel mooi vonden. De S83 van Mic-Parts is ongetwijfeld een van de beste cardioïde condensators waar ik mee heb gewerkt. Of ik nu zang opnames maak of voice-over of akoestische gitaar, de S83 is 9/10 keer de mic die ik als eerste neer zet.

Afbeelding4 2 edited

more insights